Розвиток мовлення дитини. Заняття по розвитку мови призначені для дітей від 2-х до 6-ти років.

Вони допоможуть зрозуміти, чи правильно говорить ваша дитина: чи досить слів, які він використовує, чи правильно він зв'язує їх між собою і виголошує, як знається на навколишньому світі.

Причинами погано розвиненої мови у дитини можуть бути: порушення в розвитку м'язів артикуляційно-мовного апарату, низький розвиток фонемного слуху, бідний словарний запас, недоліки в розвитку граматичних навичків. Порушення звукового мовлення і артикуляції - дитина неправильно виголошує окремі звуки, його мова відрізняється недостатньою виразністю і глубиною, а її темп повільніший, ніж у однолітків. Недоліки в розвитку звукового  сприйняття і звукового  аналізу (низький розвиток фонемного слуху) - недостатній розвиток вміння чути, впізнавати і розрізняти звуки, поєднувати і не плутати їх. Не менш важливі і навички звукового  синтезу - здібності розуміти взаємозв'язок між звуками і їх поєднаннями.

До числа основних порушень такого роду входять: невміння вичленувати звуки послідовно або по місцю їх розташування; невміння розрізнити звуки по твердості, м'якості, дзвінкості, глухості; невміння позначати твердість - м'якість на листі. По цих же причинах гальмується придбання навику словотворення і словозміни. Недоліки в розвитку лексико-граматичної будови мови - дитя не вміє грамотно складати і розуміти граматичні конструкції, неправильно використовує відмінки. Сюди ж відноситься невміння правильно ставити наголоси, що веде до спотворення слова до невпізнання. Недостатній розвиток смислової здогадки - дитина не вміє, виходячи з контексту, правильно передбачати закінчення слова або фрази. Недостатній розвиток лексики – бідний словарний запас, скрути в розумінні сенсу слів через їх відсутність в активному словнику дитини. Дитині насилу дається встановлення лексичного зв'язку між прочитаними словами, він не розуміє новий сенс, якого вони набувають в поєднанні один з одним.

Слід зазначити, що якість і кількість словарного запасу дитини багато в чому визначають рівень розвитку мови в цілому. Дуже важно приділяти увагу як пасивному (тобто тим словам, які зберігаються в запасі пам'яті), так і активному (слова, які постійно використовуються) словарному запасу. Необхідно, аби дитина знала, які значення є в словах, вміла правильно вживати його в самостійній мові.

Заняття по розвитку мови.

Дорогі батьки! Дані заняття по розвитку мови призначені для занять з дітьми від 2-х до 6-ти років. Вони допоможуть зрозуміти, чи правильно говорить ваш малюк: чи досить слів, які він використовує, чи правильно він зв'язує їх між собою і виголошує, як знається на тому, що його оточує. Дитина опановує мову за допомогою слуху. Спочатку вона вчиться розуміти звернену до нього мову, а потім починає говорити сама. Тому слід оберігати слух від сильних звукових дій (не включати на повну потужність телевізор або музику), вчасно виліковувати органи слуху, не допускати хронічної нежиті. До трьох років, як правило, дитина інтенсивно набирає словник, починає говорити фразами. Одночасно з розвитком мови розвивається мислення і уява дитини. Увага, пам'ять, мислення – основи, на яких будується мова. Розмовляючи з дитиною, постійно звертайте увагу на власну мову: вона має бути чіткою і виразною. Не говорить з дитиною голосно, не говорить швидко.

Зустрічаючи в завданнях знайомі предмети, дитина за допомогою дорослого встановлює зв'язки між ними, вчиться передавати словами побачене. У нього зростає активний словник (слова, які він вживає в мові), нормалізується граматична будова, вимова. Враховуючи вік і рівень мови дитини, починайте заняття з самого знайомого матеріалу, наприклад з теми "Іграшки". Потім переходьте до складніших вправ. Починаючи заняття, самі виявляйте зацікавленість. Створіть позитивний емоційний настрій і спокійну обстановку. Заняття проводьте не від випадку до випадку, а досить регулярно. Не займайтеся довго. Коли ви відчуєте, що дитина стала менш уважна, припинить заняття або перейдіть до іншої теми. Проте наступного разу поверніться до вправи, на якій зупинилися. Перевірте, чи добре пам'ятає дитина вже відоме. Час від часу повторюйте минулі теми. Не забувайте похвалити дитину. Частіше ставте питання "Чому?". Не дратуйтеся, якщо дитина зрозуміла вас не з першого разу. Допоможіть навідними питаннями. Наберіться терпіння! До кожної теми даються поради і пояснення для батьків. У вправах дана не лише система необхідних дитині знань, але і показано, як потрібно підходити до матеріалу, як допомогти зрозуміти і засвоїти певну тему. Наводиться також багато вправ, що допомагають розвитку мислення, вмінню встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, схожість і відмінність між предметами. Матеріали підібрані на основі програми логопедичних груп дитячого саду.

Дані вправи можуть служити корисним посібником не лише для батьків, вчителів-логопедів, що працюють з дошкільниками, це і база для успішного навчання в школі. Особливо корисний він буде при обстеженні мови дошкільників. Багато потрібного знайдуть у ньому і вихователі не лише логопедичних, але і масових груп. Весь наданий матеріал, Ви можете також роздрукувати і використовувати як настільний посібник. Щасливої дороги!

Гімнастика артикуляції для малюків

Гімнастика для рук, ніг – справа нам звична і знайома. Адже зрозуміло, для чого ми тренуємо м'язи, аби вони стали спритними, сильними, рухливими. А ось навіщо тренувати язик, адже він і так "без кісток"? Виявляється, язик - головний м'яз органів мови. І для нього, як і для всякого м'яза, гімнастика просто необхідна. Адже язик має бути досить добре розвинений, аби виконувати тонкі цілеспрямовані рухи, іменовані звуковимовою. Недоліки вимови обтяжують емоційно-психічний стан дитини, заважають їй розвиватися і спілкуватися з однолітками. Аби ця проблема не виникла у дитини надалі, варто почати займатися гімнастикою артикуляції якомога раніше. Дітям двох, трьох, чотирьох років гімнастика артикуляції допоможе швидше "поставити" правильну звуковимову. Діти п'яти, шести років і далі зможуть за допомогою гімнастики артикуляції багато в чому здолати порушення звукомовлення, що вже склалося.

Спочатку гімнастику артикуляції необхідно виконувати перед дзеркалом. Дитя повинне бачити, що язик робить. Ми, дорослі, не замислюємося, де знаходиться в даний момент язик (за верхніми зубами або за нижніми). У нас артикуляція - автоматизований навик, а дитині необхідно через зорове сприйняття знайти цей автоматизм, постійно вправляючись. Не засмучуйтеся, якщо деякі вправи не виходять з першого разу навіть у вас. Спробуйте повторити їх разом з дитиною, признаючись йому: "Дивися, у мене теж не виходить, давай разом спробуємо". Будьте терплячі, ласкаві і спокійні, і все вийде. Займайтеся з дитиною щодня по 5-7 хвилин. Ми пропонуємо Вам вправи артикуляцій, якими ви будете з дитиною регулярно займатися.

 

"Віконце"
широко відкрити рот — "холодно"
закрити рот — "жарко"

 

"Чистимо, зубки"
посміхнутися, відкрити рот
кінчиком язика з внутрішньої сторони "почистити" по черзі нижні та верхні зубки

 

"Місимо тісто"
посміхнутися
пошльопати язиком між губами — "пя-пя-пя-пя-пя..."
покусати кінчик язика зубками (робити по черзі ці два рухи)

 

"Чашечка"
посміхнутися
широко відкрити рот
висунути широко язик і надати йому форму "чашки" (тобто злегка підвести кінчик язика)

 

"Дудочка"
з напругою витягнути вперед губи (зуби зімкнуті)

 

"Тиночок"
посміхнутися, з напругою оголює зімкнуті зуби

 

"Маляр"
губи в посмішці
трохи відкрити рот
кінчиком язика погладити ("пофарбувати") піднебіння

 

"Грибок"
посміхнутися
поцокати язиком, ніби їдеш на конику
присосати широкий язик до піднебіння

 

"Кицька"
губи в посмішці, рот відкрито
кінчик язика упирається у нижні зубки
вигнути язика горкою упираючись кінчиком язика в нижні зубки

 

"Зловимо мишку"
губи в посмішці
відкрити рот
промовити "а-а" і прикусити широкий кінчик язика (зловили мишку за хвостик)

 

"Лошатка"
витягнути губи
трохи відкрити рот
процокати "вузьким" язиком (як цокають копитами конячки)

 

"Пароплав гудит"
губи в посмішці
відкрити рот
с напругою виголосити довге "И-И-И..."

 

"Слоник п’є"
витягнув вперед губи трубочкою, утворити "хобот слоника"
"набирати воду", злегка при цьому прицмокуючи

 

"Індики бовтають"
язиком швидко рухати по верхній губі - "ба-ба-ба-ба..."

 

"Горішки"
рот закрито
кінчик язика з напругою по черзі упирається в щоки
на щоках по черзі утворюються тверді кульки - "горішки"

 

"Гойдалки"
посміхнутися
відкрити  рот
кінчик язика за верхніми зубами
кінчик язика за нижні зуби

 

"Годинник"
посміхнутися, відкрити рот
кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в іншій

 

"Млинчик"
посміхнутися
трохи відкрити  рот
положить широко язик на нижню губу

 

"Смачне повидло"
посміхнутися
відкрити рот
широким язиком у формі "чашки" облизати верхню губу

 

"Кулька"
надути щоки
здути щоки

 

"Гармошка"
посміхнутися
зробити "грибок" (тобто присосати широкий язик до піднебіння)
не відриваючи язика, відкривати і закривати рот (зуби не змикати)

 

 

"Барабанщик"
посміхнутися
відкрити  рот
кінчик язика за верхніми зубами - "дэ-дэ-дэ..."

 

"Парашутик"
на кінчик носа покласти ватку, обличчя вгору
широким язиком у формі "чашки", притиснути до верхньої губи - здути ватку з носа вгору

 

"Загнати м'яч у ворота"
"виштовхнути" широкий язик між губами (немов заганяєш м'яч у ворота)
дути із затиснутим між губами язиком (щоки не надувати)

Автор В.Н. Костигіна, канд. пед. наук

Робота над постановкою звуків

Діти, страждаючі різними мовними порушеннями, глибоко переживають свої проблеми. Багато хто з них стає замкнутим, дратівливим, відгороджуються від однолітків і дорослих стіною мовчання. Вже в ранньому віці у таких дітей можуть з'явитися неврози. Загальний їх розвиток гальмується, і без спеціального навчання вони починають помітно відставати від норми.

При постановці звуків важливу роль грає гімнастика артикуляції, яка заставляє працювати всі м'язи, що беруть участь в процесі звукоутворення, робить їх більш рухливими і слухняними (Вправи артикуляцій для всіх груп звуків приведені в кн.: Фомічова М. Ф. Виховання у дітей правильної вимови.— М.: Освіта, 1981). Гімнастику артикуляції необхідно проводити як в мовних, так і в звичайних групах, оскільки у багатьох дітей спостерігаються нечітке, "змащене" звукоутворення, скута артикуляція, погана перемикання з одного звуку на іншій.

Різноманітні казкові історії допоможуть дітям впоратися з деякими мовними труднощами. Обіграйте їх разом з дітьми, ви побачите, що постановка звуків пішла швидше, а діти виявляють живу цікавість навіть при виконанні дуже важких вправ артикуляцій. Ці історії — лише незначна частина того, що можна придумати, займаючись з дітьми. В кожного з вас маса фантазії, тому творить, придумуйте все нові і нові історії про Язичок і його друзів, розповідайте їх дітям, виконуючи при цьому разом з ними вправи артикуляцій. Дітям важко запам'ятати назви і розташування органів артикуляцій. Аби полегшити їм це, ми використовуємо ігрові прийоми, придумуємо казки і забавні історії. Розповідаючи їх, треба показувати дітям іграшки, ілюстрації, наочні картинки, малюнки самих дітей. Перед кожною дитиною обов'язково повинне стояти дзеркало, чимале, аби він бачив роботу органів артикуляцій. Отже, допоможемо Буратіно заговорити.

Пам'ятаєте? Старий шарманщик папа Карло вирішив змайструвати з поліна ляльку. Вирізував голову, очі, ніс, назвав хлопчиську Буратіно, заговорив з ним, але відповіді не отримав. Як ви думаєте чому? Звичайно, папа Карло не встиг зробити рот. Допоможемо йому? Аби Буратіно заговорив, треба обов'язково зробити губи. Їх дві — верхня губа і нижня губа. Коли губи щільно зімкнуті, ми не бачимо, що за ними ховається. А за ними ховаються... зуби, верхні і нижні. Карло вирізував губи і зуби, але Буратіно все одно не зміг говорити. З досади він прикусив верхніми зубами нижню губу, а потім нижніми зубами верхню губу. Він крутив головою, ворушив губами, намагаючись щось сказати, але у нього нічого не виходило, тому що папа Карло не зробив йому... язика. Але і язик готовий, рожевий і дуже веселий. Язик ні на секунду не залишався в спокої: він висовувався з рота, підстрибував, клацав, облизував губи. Буратіно дуже сподобався рот. Він був дуже великий — прямо до вух! Коли Буратіно широко відкривав рот, можна було побачити вгорі піднебіння, а в самій глибині рота — маленький язичок, який знаходився над входом в горло. Коли Буратіно говорив: "А-а-а", язичок піднімався вгору і було видно горло. Все це дуже бавило Буратіно, він придумував різні ігри для губ, язичка і довго грав в них. Ці ігри не були порожньою забавою: вони потрібні, аби навчитися правильно виголошувати звуки. Разом з Буратіно ми теж гратимемо в ці ігри.

По питаннях поліпшення і виправлення дефектів вимови вашої дитини звертайтеся до логопеда нашого центру. Адміністратор запише вас на індивідуальні заняття і незабаром ви почуєте результати нашої роботи.

кабель аввг прайс кабельный портал

online

Меня зовут Лиза, могу ли я вам помочь?

Оставьте свой телефон и я свяжусь с вами

Ваш телефон принят!

Пример Пример escort eskisehir escort eryaman escort samsun escort bursa